Friday, August 6, 2010

PROGRAM IHYA' RAMADHAN 2010

Pelancaran Ihya' Ramadhan
Program Ramadhan Dekat Di Hati akan dilancarkan secara rasminya oleh Penolong Kanan Pentadbiran. Ia bertujuan bagi menerangkan matlamat dan objektif program ini dijalankan. Pelbagai aktiviti yang akan dilaksanakan juga boleh dimaklumkan kepada seluruh warga sekolah.

Risalah Ramadhan
Ia merupakan edaran bercetak pelbagai maklumat tentang ibadah puasa dan aktiviti sepanjang Ramadhan Dekat Di Hati . Risalah akan diedarkan setiap sepanjang Ramadhan dengan pengisian mengikut fasa iaitu di awal Ramadhan dan di akhir Ramadhan yang lebih memfokuskan kepada persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Saham Waqaf at-Taqwa
Program ini memberi peluang kepada guru , staf dan pelajar membuat sedekah jariah dengan memberi sumbangan al-Quran untuk keperluan jemaah Surau at-Taqwa. Peserta akan diberikan borang penyertaan dan membayar sebanyak RM 15 untuk sebuah al-Quran. AJK akan membeli sejumlah al-Quran dan meletakkannya di surau.

Tadarus Al-Quran
Melalui program ini pelajar dan guru akan dibahagikan kepada kumpulan kecil . Pelajar dan guru akan bertadarus membaca al-Quran . Waktu yang ditetapkan untuk pelajar ialah ketika amali solat di surau pada setiap petang ( 3.45 – 4.15 ).

Majlis Khatam Al-Quran
Majlis Khatam Al-Quran diadakan pada akhir Ramadhan setelah pelajar selesai khatam al-Quran melalui program tadarus harian. Majlis dijalankan di surau pada pukul 5.30 - 6.30 petang dan diikuti majlis berbuka puasa serta diakhiri dengan solat sunat terawih.

Kuiz Ramadhan
Bagi menggalakkan pelajar membaca pelbagai maklumat tentang Ramadhan, aktiviti kuiz akan diadakan dengan mengemukakan pelbagai soalan berkaitan Ramadhan. Pelajar dikehendaki mencari jawapan kuiz melalui pelbagai sumber seperti risalah edaran, info di perpustakaan Islam dan internet.

Ramadhan Ke Udara
Ia merupakan satu program di mana alunan bacaan Al-Quran dan zikir munajat akan disiarkan melalui alat pembesar suara. Antara pengisiannya ialah petikan ayat al-Quran juz Amma dan koleksi zikir munajat.

Ramadhan Maya
Seiring dengan perkembangan ICT, maklumat tentang Ramadhan boleh disalurkan melalui internet. Sebuah laman blog akan dihasilkan untuk menjadi sumber rujukan pelajar berkaitan ibadah puasa dan sebagainya.

Solat Terawih
Solat terawih akan dilakukan selepas solat Isyak pada setiap malam sepanjang bulan ramadhan. Ianya dapat mendidik pelajar agar melipat gandakan amalan sunat pada bulan ramadhan.

Kem Solat & Qiamullai
Iaitu sebuah program dimana pelajar tingkatan 1 dan 2 akan di dedahkan cara berwuduk dengan betul, menyucikan najis dan hadas. Selain itu pelajar akan dibimbing supaya melaksanakan ibadat solat dengan sempurna. Pelajar juga didedahkan dengan amalan qiamullai sebagai satu pendedahan kepada mereka.

Iftor ramadhan
Ianya merupakan kemuncak kepada progrem ihya’ ramadhan, dimana semua guru dan pelajar akan berbuka puasa bersama-sama.

No comments:

Post a Comment